Cara Kuruskan Badan secara Tradisional


Assalaamualaikum…hai!

Diet tetapi tetap tidak kurus? Diet tidak semestinya dengan mengikat perut kelaparan, tetapi ia juga berkaitan dengan senaman dan cara pemakanan yang betul.

Jom tengok antara tips-tips yang boleh digunakan 😊

Makan on time

 

Kadang-kadang kita berfikir untuk skip waktu makan sebab diet. Seeloknya, baik untuk kita makan on-time untuk mengelakkan rasa lapar yang lebih, dan boleh menyebabkan kita akan makan dengan lebih banyak pada waktu makan yang seterusnya. Atau lebih parah, perasaan craving akan datang dan kita beralih kepada makanan yang manis yang mempunyai kalori yang lebih tinggi.

Makan dengan kerap pada kuantiti makanan yang sedikit dapat membantu dalam diet yang sihat kerana kita tidak membiarkan perut kita kelaparan dan kalori juga dapat dibakar dengan lebih cepat selari dengan aktiviti harian kita.

Kelebihan mengambil sarapan pagi

 

Sarapan pagi mempunyai kebaikan kerana ia membantu menjaga kesihatan dan kecekalan minda kita sepanjang hari.

Antara kepentingan sarapan pagi:

1.    Membantu meningkatkan metabolisme badan.

2.    Memberi tenaga untuk memulakan hari yang sihat.

3.    Boost up konsentrasi sewaktu kerja dan aktiviti harian.

4.    Mengabaikan sarapan pagi hanya akan membuatkan badan kita kehilangan nutrien penting.

5.    Meninggalkan sarapan pagi lebih mudah untuk mendapat kolestrol dalam darah yang lebih tinggi.

Minum air kosong secukupnya

 

Tubuh kita akan menghantar isyarat apabila tidak cukup air (terhidrasi) dengan isyarat lapar atau haus. Mengamalkan minum air kosong secukupnya dapat membantu untuk diet kita, dengan memastikan kita tidak keliru dengan isyarat yang ditunjukkan sebagai kelaparan. Padahal, tubuh kita perlukan lebih air sahaja waktu itu.

Menggunakan pinggan dan mangkuk yang kecil

 

Secara psikologi, kita akan memenuhkan pinggan kita semasa mengambil makanan, kan? 😊 Lebih-lebih lagi ketika kelaparan. Sebagai alternatif, kita boleh menggunakan pinggan dan mangkuk yang lebih kecil di mana kita masih boleh memenuhkannya dengan makanan, tetapi dengan portion yang lebih kecil!

Senaman dan aktif

 

Senaman harian juga penting dalam diet yang sihat kerana berat badan berkaitan dengan kiraan kalori yang kita ambil. Kalori yang diambil (melalui pemakanan) perlu digunakan atau diproses kepada tenaga (melalui senaman dan aktiviti harian yang aktif). Ini untuk mengelakkan kalori yang diambil disimpan dan tidak digunakan, dan lama-kelamaan bertukar menjadi lemak yang tidak perlu.

Anda boleh baca contoh Senaman ringan di pejabat di sini.

Selamat mencuba! 😊

Hubungi saya: _cikEdahyu

Whatsapp: 016-6203735 Klik sini

Page FB: Pengedar Shaklee Klang Readystock (vitaminayu)

Your certified Shaklee Product Consultant

COD Klang

Pengeposan ke seluruh Malaysia

 

Enjoy!

_cikEdahyu :)













 

Post a Comment

0 Comments